یادداشت تحلیلی

به وبلاگ خبرها ومطالبي از منطقه خواجه خوش آمديد

عضويت در وبلاگ
منوي اصلي
صفحه نخست
پست الکترونيک
آرشيو مطالب
فهرست مطالب وبلاگ
پروفایل
موضوعات
اضافات

ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 58
بازدید ماه : 100
بازدید کل : 51752
تعداد مطالب : 91
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

آخرین مطالب
طراح قالب

Template By: NazTarin.Com

تبلیغات

یادداشت تحلیلی

شگفتی های انتخابات نهم در آذربایجان شرقی

 
  نصر نیوز: انتخابات نهم مجلس شورای اسلامی در ایران به پایان رسید و بهارستان مهمانان و ساکنان جدید خود را باز شناخت.برخی از آنها پیش از این نیز سابقه و تجربه ی حضور در بهارستان را دارند اما بسیاری از آنها برای اولین بار است که خلعت بلند وکالت مردم را بر دوش انداخته اند . همان گونه که پیش بینی می شد این دور ه از انتخابات نیز با خود عجایب کوچک و بزرگ و شگفتی های خاصی را در پهنه ی انتخاباتی ایران رقم زد .  
           
 

 

حذف خانم پروین احمدی نژاد خواهر رییس جمهور ، و ناکامی احمد ناطق نوری تنها نماینده ای که 30 سال سابقه ی نمایندگی دارد از جمله ی این اتفاقات قابل توجه در این انتخابات است .
اما در جغرافیای انتخابات آذربایجان شرقی نیز شاهد برخی اتفاقات جالب قریب به شگفتی بودیم.
هر چند وزن این شگفتی ها به مانند شگفتی های انتخابات ریاست جمهوری سالهای گذشته نیست (که اصولا قیاس مع الفارق است ) اما با این حال چند اتفاق را می توان در انتخابات استان به عنوان رویداد جالب توجه قلمداد کرد .
1) راهیابی جوان ترین نماینده ی مجلس نهم از شهر مرند (بعد از نماینده  ی بندر عباس )  از جمله ی یکی از این رویدادهاست. ناکامی شافعی در رقابت با این جوان اتفاق جالبی است .
2) در حوزه ی سراب برای اولین بار از این حوزه از قشر زنان کاندیدایی مسافر بهارستان شده که تاکنون سابقه ی اجرایی چندانی غیر از تلاش در آموزش و پرورش نداشته است .خانم مهناز بهمنی به یمن بهره مندی از روابط تنگاتنگ با مردم منطقه و حضور پرکار در حوزه ی آموزش و پرورش به چنین توفیقی دست یافته است .
اما این نمایندگی برای خانم بهمنی هرگز با خاطره ی خوشی همراه نبود . برای اینکه او اخیرا و در جریان رقابت های انتخاباتی تنها پسر جوان خویش را در تصادف رانندگی از دست داد .
در سایر شهرستان ها نیز به شگفتی دیگری برخورد می کنیم.
3) تقریبا به استثنای نماینده ی کلیبر و هوراند(فتحی پور) مردم به تغییر نمایندگان سابق خود رای دادند . به گونه ای که چهره ی 75 درصد منتخبان مردم در مجلس نهم تغییر یافت .
در استان آذربایجان شرقی از مجموع 13 حوزه انتخابیه مردم به تغییر نمایندگان 11 حوزه رای مثبت دادند ! به عبارت دیگر از 16 نماینده ی راه یافته به مجلس نهم در دور اول 12 نماینده تغییر کرده اند و این به معنای عدم رضایت رای دهندگان از عملکرد منتخبان خود در مجلس هشتم است .این شگفتی ها ممکن است در دور دوم انتخابات نیز تکرار شود!
نجفی از مراغه ، نصیر پور از سراب ، اسماعیلی از هشترود ،خدادادی از ملکان، علیزاده از ورزقان ،مسعود ریحانی از اهر و هریس ، سازگار از مرندو جلفا ،علی مطهری از شبستر ،هاشمی و حاج اصغری از میانه وخیری از بستان آباد نمایندگانی بودند که به دلایل مختلف جای خود را به نمایندگانی تازه دادند .
در هیچ دوره ای از انتخابات مجلس ،استان آذربایجان شرقی شاهد چنین تغییر و تحولی در سطح نمایندگان مجلس نبوده است .از این حیث می توان این رویداد را به عنوان یک شگفتی و رکورد جدید به شمار آورد .
4) اما در تبریز  اوضاع به شکل دیگری است.  تقریبا همه ی نمایندگان قبلی حوزه انتخابیه تبریز ، آذرشهر و اسکو از اقبال عمومی برخوردار شدند . فرهنگی ، پزشکیان و منادی سه نماینده ای هستند که در مجلس هشتم حضور داشتند و در این دوره نیز یک ضرب به بهارستان راه یافتند .
اکبر نژاد یکی دیگر از نمایندگان مجلس هشتم که اصلا کاندیدا نشد . تاج الدینی هم که پست معاونت ریاست جمهوری را بر نمایندگی مردم ترجیح داد . نماینده ششم نیز که رضا رحمانی باشد به دور دوم راه یافته است.
با این حساب می توان از این آمار  اعتماد مردم به نمایندگان سابق خویش را برداشت کرد .
هر چند که در این بین نباید از نقش تبلیغات گسترده ی این نمایندگان در جلب آرای مردم چشم پوشید .
5) اما در ترکیب نمایندگان راه یافته به دور دوم نیز ما شاهد اتفاقات جالبی هستیم.
راه یابی نماینده ی گمنامی به نام "قره سید رومیانی " به دور دوم آن هم با آرای نسبتا بالا و رای قاطع 37 هزار تایی  وی از شهرستان آذرشهر جزو این شگفتی هاست .
شگفتی که طی آن یک نماینده ی بومی به یمن همدلی و اراده ی همشهریانش توانست بسیاری از کاندیداهای معروف و نام آشنای تبریزی را پشت سر گذاشته و به دور دوم راه یابد .
پدیده ای به نام " تک رای " موضوع جدیدی بود که به گفته ی بسیاری از شاهدان عینی در شهرستان آذرشهر و به نفع قره سیدی چهره ی خود را نمایان ساخت . هر چند نباید فراموش کرد که بسیاری از بزرگان کشور تاکید داشتند که رای دهندگان از تمام ظرفیت های خود برای رای دادن استفاده کنند . یعنی سفارش بر این بود که رای دهندگان بیش از نام یک کاندیدا را در برگه های آرا بنویسند تا وزن نمایندگان انتخاب شده حوزه ی انتخابیه تبریز ،آذرشهر و اسکو به لحاظ برخورداری از آرای بیشتر بالاتر رود اما گویا در آذرشهر چنین اتفاقی روی نداده است !
6) تعدد تشکل ها و ائتلاف ها  و تشکیل جبهه های جدید در این دوره یکی دیگر از شگفتی های آن بود. بالغ بر 24 تشکل ،جبهه و ائتلاف تحت عناوین مختلف لیست کاندیدای مورد حمایت خود را منتشر کردند .
اینکه  چگونه یک تشکل با رویکرد سیاسی یک شبه اعلام موجودیت کرده و خود را در جغرافیای سیاسی استان مطرح می کند بحث دیگری است که آسیب ها ،باید ها و نبایدهای آن و نکات مثبت و منفی این نوع فعالیت جمعی مورد بررسی و کنکاش کارشناسان انتخاباتی و سیاسی قرار گیرد .
بدیهی است که بسیاری از این گروه ها با پایان یافتن انتخابات به محاق فراموشی خواهند رفت که از نظر  قواعد سیاسی جهان امری مطرود و نامقبول است .
7) اما شگفتی قابل توجه این دوره به میزان مشارکت مردم برمی گردد . برای اولین بار مشارکت مردم تبریز و استان آذربایجان شرقی رکورد بی سابقه ای را شاهد بود . واریز شدن بیش از 622 هزار رای در حوزه انتخابیه تبریز ، آذرشهر و اسکو و افزایش 12 درصدی  میزان مشارکت این حوزه انتخابیه از جمله ی شگفتی هاست.
8) کسب 188 هزار رای توسط نماینده ی اول این حوزه تاکنون بی سابقه بوده است .تاکنون در هیچ یک از ادوار انتخابات مجلس نماینده ی تبریز با این تعدا رای به مجلس راه نیافته بود . از این رو یکی دیگر از شگفتی های مجلس نهم میزان رای بالای دکتر فرهنگی است.
به هرحال مردم تبریز و آذربایجان در طول تاریخ نشان داده اند که انسان های غیر قابل پیش بینی و شگفتی سازی هستند . موضع گیری های آنها در قبال برخی تحولات سیاسی و اجتماعی و نقش ارزنده و سرنوشت سازشان در حیات ایران اسلامی همواره با شگفتی همراه بوده است .



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[+] نوشته شده توسط بير خوجالي در دو شنبه 15 اسفند 1390برچسب:, در ساعت 9:51 | |

درباره وبلاگ

شما ممکن است بتوانید گلی را زیرپا لگدمال کنید، اما محال است بتوانید عطرآن را درفضا محو کنید.
آرشيو
بهمن 1391
دی 1391
آذر 1391
آبان 1391
مهر 1391
شهريور 1391
مرداد 1391
تير 1391
ارديبهشت 1391
فروردين 1391
اسفند 1390
بهمن 1390
آمار
روز بخير كاربر مهمان!
آمار بازديدها:
افراد آنلاين:
تعداد بازديدها:

مدير سایت :
بير خوجالي
لينكستان
ردیاب خودرو

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان خبرها ومطالبي از منطقه خواجه و آدرس khajehnews.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





فال حافظ

قالب های نازترین

جوک و اس ام اس

زیباترین سایت ایرانی

جدید ترین سایت عکس

نازترین عکسهای ایرانی

بهترین سرویس وبلاگ دهی

وبلاگ دهی LoxBlog.Com


لينكدوني

به علوم اجتماعی خواجه خوش آمدید
كتابخانه عمومي خواجه
همیشه در نقطه آغاز باشید
حمل ماینر از چین به ایران
حمل از چین
پاسور طلا
الوقلیون

آرشيو پيوندهاي روزانه


CopyRight| 2009 , khajehnews.LoxBlog.com , All Rights Reserved
Powered By Blogfa | Template By: LoxBlog.Com